Stad Geel vernieuwt Server en Storage Infrastructuur
Geel ligt in de Antwerpse Kempen en telt ongeveer veertigduizend inwoners. De stad heeft een belangrijke regionale rol. Er zijn twee hogescholen met meer dan vijfduizend studenten. Er zijn tal van bedrijventerreinen die goed gebruik maken van de nabijheid van de E313 en het Albertkanaal. De stadsdiensten en het welzijnsbureau van Geel tellen samen ongeveer achthonderd werknemers. De centrale IT-dienst ondersteunt ongeveer 1600 eindgebruikers, waaronder de brandweer en zeven basisscholen. De eindgebruikers zijn verspreid over 45 locaties in de stad waaronder het administratief centrum, het sociaal huis en de stadsdiensten, maar ook de bibliotheek, een museum, het bureau voor toerisme, het gemeentelijk zwembad en nog veel meer. De IT-afdeling van de stad telt 7 medewerkers.
“We hebben een gevarieerde job, met eenvoudige operationele taken, zoals de ondersteuning van ons computer- en printerpark, maar ook grotere projecten met nazorg op lange termijn, zoals de virtualisatie van onze serveromgeving. We bieden ook een brede waaier aan ondersteuning, voor zeer uiteenlopende profielen”, zegt hoofd IT Glenn Molenberghs. Om een goede IT-ondersteuning te garanderen, investeerde de stad Geel tien jaar geleden in de uitbreiding van twee datacenters, die alle stadslocaties met elkaar verbinden via een eigen glasvezelring. “De servers en opslag waarin de stad had geïnvesteerd, deden heel lang hun werk. Na tien jaar waren ze dringend aan vervanging toe.” De gemeente schreef een openbare aanbesteding uit voor de vervanging van de gehele server- en storage-infrastructuur. Het beste voorstel kwam van Uptime Group, met een op HPE gebaseerde technologie.
“Uptime Group implementeerde een complete en nieuwe server- en storageomgeving op basis van HPE-technologie. Hierdoor kunnen de stadsdiensten efficiënter werken en een betere service bieden aan de inwoners van Geel.”
Schaalbaar en beschikbaar
De twee datacenters van de stad zijn actief/actief synchroon gerepliceerd. Op beide locaties heeft Uptime Group een HPE Synergy behuizing geïmplementeerd met elk vier blades van het type HPE ProLiant Gen 10; twee als host voor de virtuele servers die onder VMware werken, twee als host voor de VDJ-omgeving. “De behuizing is meer dan voldoende voor onze huidige activiteiten”, vervolgt Glenn Molenberghs. “De technologie stelt ons in staat om eenvoudig meer blades toe te voegen, mocht dit in de nabije toekomst nodig zijn.” Storage-technisch implementeerde Uptime Group een oplossing uit de HPE 3Par StoreServ, volledig gebaseerd op flash. “De oude omgeving liep vol. Op dit moment beheren we ongeveer 25TB aan data. Op de nieuwe HPE 3Par komt dat overeen met zestig procent van de beschikbare capaciteit, wat ons het nodige comfort geeft. De opslagcapaciteit kan eenvoudig worden uitgebreid als dat nodig mocht zijn.”
De server- en storageomgeving bieden nu een hoge beschikbaarheid. Daarnaast is de koppeling tussen de HPE 3Par en de backbone van de stad uitgevoerd in glasvezel. “Deze nieuwe opzet biedt ons de mogelijkheid om zeer flexibel om te gaan met het beheer van de infrastructuur, gericht op de specifieke behoeften van de gebruikers.” legt Glenn Molenberghs uit. De IT-afdeling ondersteunde tot nu toe ook de brandweer Kempen. Ondertussen heeft de brandweer haar eigen IT-ondersteuning uitgebouwd en besloten om de IT-diensten binnen de infrastructuur van de stad te houden. “We zijn in een nieuwe situatie terechtgekomen waarbij de stad als dienstverlener voor de regionale brandweer zal optreden. De IT-afdeling van de regionale brandweer Kempen krijgt toegang tot hun deel van de infrastructuur en kunnen hun eigen virtuele servers uitrollen.”
Aanzienlijk sneller
De eindgebruikers hebben gemerkt dat de applicaties van de stad in een andere opslagomgeving werken. “Het is een enorme update geweest. We hebben veel snelheid gewonnen en dat merken onze eindgebruikers ook. Ook onze burgers hebben er baat bij gehad. Er worden veel digitale diensten aangeboden via het datacenter. Die applicaties draaien ook veel soepeler waardoor het gebruik van die diensten merkbaar beter is.” De IT-afdeling kan die webdiensten nu opschalen waardoor er ruimte ontstaat voor mogelijke uitbreidingen in de toekomst. “De stad promoot de digitale dienstverlening en vergroot het aantal diensten dat online beschikbaar is. Het is dus essentieel dat die diensten vlot verlopen en dankzij onze nieuwe infrastructuur kunnen we gerust zeggen dat dat het geval is.”
Efficiënt beheer
Het beheren van de infrastructuur is ook eenvoudiger geworden. IT heeft nu de beschikking over een overzicht van hun infrastructuur in één dashboard, met behulp van OneView. “Met deze nieuwe infrastructuur kunnen we ongeveer vijf jaar vooruit”, zegt Glenn Molenberghs. “We hebben de beslissing genomen om de servers en storage on premise te houden. Onze eigen infrastructuur, ondersteund door ons eigen team, werkt nog steeds het beste voor ons en onze bedrijfscontinuïteit.”