“Het is absoluut essentieel dat onze Oracle-omgeving altijd beschikbaar is. Hestia helpt ons die bedrijfsbehoefte in te vullen, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar.”

Jessa Ziekenhuis

LogoMet een capaciteit van 988 bedden is Jessa Ziekenhuis één van de grootste algemene ziekenhuizen in België. Jessa Ziekenhuis organiseert zijn activiteiten op drie sites: Virga Jesse (Hasselt), Savator (Hasselt) en Sint-Ursula (Herk-de-Stad). Vroeger waren de sites onafhankelijke ziekenhuizen. In 2010 brachten ze hun activiteiten samen in één organisatie. Jessa Ziekenhuis telt ongeveer 3.500 medewerkers (algemeen en medisch personeel). Het ICT-team van het ziekenhuis heeft dertig medewerkers. “In een ziekenhuis is ICT bijzonder bedrijfskritisch”, zegt ICT-manager Nordine Vandezande. “Daarom focussen we heel sterk op beschikbaarheid. Alle sites zijn onderling verbonden met glasvezel. We beheren drie datacenters om de uptime van onze systemen en data te allen tijde te garanderen.”

Partnerschap op lange termijn

Het ICT-team van het ziekenhuis besteedt het merendeel van zJessa Ziekenhuisijn tijd aan operationele ondersteuning. “Bedrijfscontinuïteit heeft de hoogste prioriteit. De kennis die we nodig hebben om de ICT-omgeving in de lucht te houden, ontwikkelen we in eigen huis. Maar uiteraard kunnen we ons onmogelijk specialiseren in alle domeinen en technologieën. Om toch toegang te hebben tot gespecialiseerde expertise, werken we nauw samen met partners.” Voor de Oracle-omgeving bouwde het ziekenhuis een langdurig partnerschap uit met Hestia. “Door de jaren heen hebben we onze relatie met Hestia verschillende keren geherdefinieerd en verder verfijnd. We mogen gerust stellen dat ons partnerschap met Hestia voor de nodige stabiliteit en maturiteit heeft gezorgd binnen onze Oracle-omgeving.”


Jessa_ziekenhuis Oracle is het meest gebruikte platform in het Jessa Ziekenhuis, met in totaal achttien verschillende Oracle-databases. Hoewel het ziekenhuis ook MS SQL gebruikt, draaien de meeste applicaties toch op een Oracle-database: patiëntendossier, patiëntenadministratie, radiologie, labo, enzovoort. “Het huidige landschap is historisch gegroeid”, legt Nordine Vandezande uit. “Oracle is de technologie waar we het meest van afweten – en waar we het sterkste partnerschap voor hebben.” Hestia biedt diensten aan rond implementatie, configuratie en support voor de hele Oraclestack: servers en databases. “We hebben een sterke band met de medewerkers van Hestia. Ze kennen onze ICT-omgeving en onze business door en door.”

Online migratie zonder downtime

Jessa Ziekenhuis

Om de hoge beschikbaarheid van de Oracle-omgeving te garanderen, voerde Hestia bij het Jessa Ziekenhuis een complete make-over van het platform door. Hestia zorgde voor een upgrade van het OS en van Oracle Database, en implementeerde Oracle Virtual Machine op nieuwe hardware. “Vroeger hadden we drie fysieke machines, één in elk datacenter”, zegt Nordine Vandezande. “Het verschuiven van data en workloads van het ene datacenter naar het andere – voornamelijk om onderhoud te kunnen uitvoeren – veroorzaakte onvermijdelijk downtime. Dankzij Oracle VM is de beschikbaarheid van data en applicaties nu altijd gegarandeerd.” Hestia installeerde drie nieuwe hosts met Oracle VM, één per datacenter. Op Oracle VM draait het ziekenhuis vier databaseservers voor zijn productie- en twee voor zijn testomgeving.

“Wanneer er onderhoud is gepland in één van de datacenters Jessa Ziekenhuismigreren we de databaseservers online van het ene datacenter naar het andere. Dankzij de virtuele omgeving kunnen we dat zonder downtime van de database.” De procedure voor de opslagoplossing van NetApp (MetroClusters) – gelinkt aan de servers – is dezelfde gebleven. “Vroeger veroorzaakte het schuiven van de servers tussen de datacenters altijd downtime. Tijdens de migratie naar de nieuwe virtuele servers waren de data gelukkig maar voor een beperkte tijd niet beschikbaar, met dank aan de gebruikte procedures voor restore/recovery.” In plaats van de data uit de oude omgeving te halen en te uploaden naar de nieuwe servers, voerde Hestia een restore uit van de back-ups van de data. Geen enkele database was langer dan een half uur down. “Dat bewijst hoe de creativiteit van Hestia het verschil maakt”, aldus Nordine Vandezande.

Uniek aanspreekpunt

Jessa Ziekenhuis maakt back-ups met SnapManager for Oracle. Ieder uur neemt het systeem een snapshot van de volledige databaseomgeving. Aansluitend repliceert het systeem iedere back-up op een secundaire opslaglocatie. “We vinden het belangrijk dat we met Hestia over een uniek aanspreekpunt beschikken voor de hele ICT-omgeving”, vervolgt Nordine Vandezande. “Niet alleen voor Oracle, maar ook voor verschillende andere technologieën, zoals NetApp.” Dankzij de Service Level Manager van Hestia heeft het Jessa Ziekenhuis makkelijk toegang tot de brede waaier van technologische expertise van de Uptime Group. “ICT is sterk geïntegreerd met al onze kernprocessen voor zorgverlening”, besluit Nordine Vandezande. “Artsen, verpleegkundig personeel en andere medewerkers rekenen op ICT. Het is absoluut essentieel dat onze ICT-omgeving altijd beschikbaar is. Hestia helpt ons die bedrijfsbehoefte in te vullen, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar.”

Getuigenis Jessa Ziekenhuis