"Het team van systeembeheerders staat in voor een breed actieterrein. Hebben we gespecialiseerde, verticale expertise nodig, dan roepen we die in via het Flex Contract van Hestia.”

AZ Maria Middelaris

Maria MiddelarisAZ Maria Middelares is een algemeen ziekenhuis in de groene rand van Gent. In 2015 verhuisde het ziekenhuis naar een gloednieuw complex op dezelfde site. Het nieuwe ziekenhuis omvat 543 bedden en 24 hoogtechnologische interventiezalen. Het beschikt over de allernieuwste infrastructuur en medische uitrusting. De 1.650 medewerkers en 180 artsen maken van AZ Maria Middelares een performant acuut ziekenhuis met een menselijk gelaat. Het ICT-team van het ziekenhuis bestaat uit twintig medewerkers: zes programmeurs, vijf applicatiebeheerders, drie helpdeskmedewerkers, vijf systeembeheerders en een secretaresse.

AZ Maria Middelaris“We hebben een duidelijke visie op systeembeheer”, zegt ICT-directeur Marc Monballieu. “Met een relatief klein team staan we in voor een heel breed actieterrein. Dat betekent automatisch dat we in het eigen team in de eerste plaats op brede profielen inzetten.” Maar uiteraard heeft AZ Maria Middelares regelmatig ook heel gespecialiseerde, verticale expertise nodig. “In dat geval doen we een beroep op Hestia”, legt Marc Monballieu uit. “Via die partner hebben we in één klap toegang tot heel diepgaande ervaring binnen zowat alle denkbare domeinen.” Het gaat daarbij om het hele ICT-domein dat zich buiten netwerk en security bevindt: van servers en storage tot back-up, virtualisatie, documentbeheer, enzovoort.

Van incident tot geplande werkzaamheden

ZiekenhuisAZ Maria Middelares roept de expertise van Hestia uiteraard niet zomaar in. “Soms is er een acute nood”, zegt Marc Monballieu. “Dat kan een incident zijn met een impact op de werking van het ziekenhuis, waarbij we zelf niet meteen voor een oplossing kunnen zorgen.” In dat geval richt het ICT-team zich tot Hestia, dat dan – in functie van de aangegeven prioriteit – de juiste aanpak uitwerkt. Een ander mogelijk scenario voor een tussenkomst door Hestia, heeft te maken met de ondersteuning van geplande werkzaamheden. Het gaat daarbij om ingrepen die het team zelf uitvoert, maar waarvoor het Hestia graag stand-by heeft voor het geval er iets fout zou lopen.

“Ik denk onder meer aan de upgrade van het SQL-platform van ons elektronisch patiëntendossier en de bijhorende migratie naar nieuwe storage”, vertelt Marc Monballieu. “We hebben ons grondig voorbereid en uiteindelijk liep alles zoals gepland. Het feit dat we op ieder moment op de expertise van Hestia konden terugvallen, zorgde ervoor dat we het traject zonder onnodige bijkomende stress konden afwerken.” Ook bij de voorbereiding van de migratie kon het team van AZ Maria Middelares op input van Hestia rekenen. “We hebben samen bekeken welke stappen er nodig waren en wat de beste aanpak zou zijn.” Die werkwijze hanteert het team trouwens ook telkens bij de voorbereiding van preventief onderhoud op de diverse platformen van het ziekenhuis, zoals Microsoft SQL Server, Oracle, NetApp, Citrix en Veritas NetBackup.

Extra systeembeheerder

ZiekenhuisAZ Maria Middelares maakt van de dienstverlening van Hestia gebruik via een Flex Contract. “Die overeenkomst is onze zesde systeembeheerder”, zegt Marc Monballieu. “En niet zomaar één: het is een systeembeheerder die alles kan, altijd bereikbaar is en nooit vakantie neemt.” In de praktijk gaat het uiteraard om verschillende personen. “Toch kunnen we bij Hestia rekenen op een vast kernteam, dat zowel onze business als onze medewerkers intussen goed kent.” In de praktijk staat er aan de kant van Hestia voor AZ Maria Middelares een dedicated Service Level Manager klaar. Die zorgt ervoor dat het ziekenhuis dag en nacht – zeven dagen op zeven – op ondersteuning kan rekenen en dat Hestia de dienstverlening voortdurend opvolgt en bijstuurt. Tegelijk vormt Hestia het unieke aanspreekpunt voor vraagstukken waar andere partners uit de Uptime Group een passend antwoord op bieden. “Voor ons is het heel belangrijk dat we via Hestia directe toegang hebben tot heel gespecialiseerde kennis en ervaring. Het is nu eenmaal niet haalbaar – en ook niet wenselijk – om alle nodige expertise binnen het eigen team te ontwikkelen.”